"Liksom man ser ju hur det har utvecklats nu och då utvecklas det ju mer i framtiden". En sociokulturell analys av barns historiemedvetande

Detta är en Magister-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Enligt den svenska läroplanen, LPO 94, är utvecklandet av elevernas historiemedvetande en av de viktigaste uppgifterna för undervisningen i ämnet historia. Det finns dock i forskningen ännu inga vedertagna beskrivningar av hur ett historiemedvetande känns igen i elevers uttryck och hur en progression av detta medvetande kan mätas. Föreliggande uppsats undersöker historiemedvetandet hos 50 barn mellan 4 och 10 år på två skolor och en förskola. Barnen delades efter ålder in i fokusgrupper och presenterades ett antal olika gamla vardagsföremål av samma typ, till exempel tre olika gamla telefoner. I samtal med uppsatsens författare och en pedagog diskuterades det temporala sambandet mellan föremålen. Samtalen i fokusgrupperna videofilmades och transkriberades. I analysen undersöktes framförallt om barnen i sina utsagor kunde foga samman föremålen i narrativa sekvenser och om de i dessa sekvenser använde sig av någon narrativ mall. Narrativa mallar är de socialt, historiskt och kulturellt framförhandlade strukturer kring vilka berättelser byggs upp. Därför kan narrativa mallar betraktas som kulturella verktyg med vilka vi agerar i verkligheten men som också genom internalisering förändrar vår varseblivning av densamma. Den teoretiska basen för analysen utgörs av Lev Vygotskijs sociokulturella teori och James V. Wertschs utveckling av denna. Jerome Bruners narrativa teorier är också centrala. Progression av historiemedvetande tolkas i studien som ett ökat kvalitativt användande av sociokulturella verktyg framförallt i form av narrativa mallar. Resultatet av studien visar att de fyra- och femåringar som omfattas av studien inte använde narrativa mallar. Sjuåringarna använde narrativa mallar i sina berättelser men inte på samma varierade och kritiska sätt som tioåringarna. Studien visar att sociokulturella analyser av barns berättande kan vara en framkomlig väg i sökandet efter en progression av historiemedvetande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)