Lek som redskap i barns tidiga matematiska utveckling

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vi vill med denna uppsats synliggöra de olika fördelarna med att använda leken i barns inlärning. Vi baserar vårtämnesval på observationer från vår verksamhetsförlagda utbildning. Vår huvudfråga är hur man kan användaleken som ett redskap i barns tidiga matematiska utvecklingDe metoder vi valt för att uppfylla vårt syfte är barnintervjuer samt intervjuer med verksamma pedagoger påvåra respektive förskolor som är knutna till vårt VFU-område. Vi har även använt oss av observationer medlöpande protokoll. Som ett komplement till dessa observationer har vi valt att dokumentera med hjälp avdigitalkamera. De genomförda intervjuerna har vi spelat in med diktafon.Det resultat vi har fått utifrån intervjuer samt observationer är att mellan de båda intervjuade grupperna, barnoch pedagoger, är definitionen lek olika. Skillnaden mellan barns och pedagogers definition på lek är att barninte ser sitt lärande i leken utan ser det som en aktivitet. Pedagogerna definierar leken som något barn lär ochutvecklas i. Likheterna i både barns och pedagogers intervjusvar var att båda såg leken som något lustfyllt ochroligt. Pedagogernas definition i samtliga intervjuer var att matematik är så mycket mer än att räkna, de sågmatematiken överallt. Det handlar om sortering, form, färg, storlek samt parbildning. Ser man på de svar sombarnen gav på samma fråga anser de att matematik är nummer, siffror och att räkna. Utifrån barnens definitionpå matematik kan denna benämnas som att barnen ser matematiken ur ett formellt perspektiv.Vi ser den största betydelsen för läraryrket i att denna uppsats ger en uppmuntra till pedagoger att använda lekenmer i barns tidiga matematiska utveckling, samt vikten av att veta hur barn uppfattar lek och matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)