Närståendes behov av kommunikation vid vätskebehandling inom palliativ vård

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Inledning: Att kommunicera med närstående till patienter inom palliativ vård på ett tillfredsställande sätt är en av sjuksköterskans mest utmanande uppgifter vid vård i livets slut. Vätskebehandling av patienter i livets slutskede är ofta ett känsligt ämne för närstående. När patienten inte längre kan eller vill äta och dricka skapas oro och ångest hos närstående. För att förhindra att närstående till patienter som vårdas inom palliativ vård känner sig oförberedda inför denna känslomässiga och ångestskapande situation bör sjuksköterskan förvissa sig om att i tidigt palliativt skede förklara och förbereda närstående på vad som är att vänta under döendeprocessen. Syftet är att undersöka närståendes behov av kommunikation i samband med vätskebehandling inom palliativ vård. Metoden är en allmän litteraturöversikt av åtta vetenskapliga artiklar, två kvantitativa och sex kvalitativa som systematiskt sökts fram i databaserna Cinahl och PubMed. Artiklarna lästes grundligt, kvalitetsgranskades och analyserades för att identifiera teman. Resultat: Analysen av artiklarna resulterade i ett antal teman avseende närståendes behov av kommunikation vid vätskebehendling inom palliativ vård; (a) ärlig kommunikation, (b) anpassad kommunikation, (c) kommunikation som tröst (d)kommunikation vid vätskebehandling (e) när kommunikationen brister. Resultatet visar på närståendes behov av kommunikationen inom palliativ vård genom att återge närståendes upplevelser och erfarenheter av kommunikation vid vätskebehandling inom palliativ vård. Slutsats: För att närstående skall uppleva stöd och trygghet i samband med vätskebehandling krävs fungerande och förberedande kommunikation. Sjuksköterskans kommunikation med närstående är en betydelsefull faktor vid vätskebehandling inom palliativ vård för att förmedla kunskap och information samt att ge tröst och trygghet. Närståendes hopp, oro och förtvivlan i samband med vård av patienter i livets slut skapar en ansträngd situation där anpassad kommunikation, tillgänglighet och delaktighet är viktiga faktorer för att tillgodose närståendes behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)