Grundorsaksanalys i System C2 : en enkel och generell systematik
Sammanfattning: Problem eller avvikelser uppstår i en organisation när dess standard, mål eller riktlinjer inte kan uppnås. För att effektivt kunna minimera problemens inverkan i framtiden kan en grundorsaksanalys tillämpas. En grundorsaksanalys avser en systematisk analys vars, syfte är att förstå varför avvikelsen uppstod från början för att kunna identifiera dess underliggande orsak och utveckla systematiska åtgärder [7]. Grundorsaksanalysens syfte är att finna den underliggande orsaken till varför ett problem har uppstått och på så sätt eliminera dess inverkan i framtiden. Grundorsaksanalys ingår som en viktig del i kvalitetsledning och bör behandlas av organisationens kvalitetsledningssystem. Kvalitetsledningssystemet kan styras eller byggas upp med hjälp av IT-stöd, vilket kan effektivisera kvalitetsarbetet och göra så att rutiner och arbetssätt blir mer synliga internt i organisationen. Grundorsaksanalyserna borde även kunna styras och hanteras direkt av ett IT-stöd som kan integreras med kvalitetsledningssystemet, vilket gör att hanteringen av interna och externa problem kan underlättas och effektiviseras. Detta examensarbete syftar därför till att utveckla en modell som kan utforma enkla, generella och systematiska grundorsaksanalyser via ett webbaserat ärendehanteringsystem för ständiga förbättringar. Denna fallstudie är uppbyggd kring aktuell litteratur och teori inom grundorsaksanalys och innesluter även intervjuer med fyra företag som arbetar eller har arbetat aktivt med denna typ av analys. Intervjuerna genomfördes i anslutning till litteraturstudien, vilket medförde att modellen kunde utvecklas med hjälp av både ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv. För att ytterligare stödja modellens tillämpning och erhålla feedback från verksamma personer inom området genomfördes en workshop om två timmar, där modellen presenterades och utvärderades. En grundorsaksanalys kan utformas på en rad olika sätt och kombineras med en stor mängd olika verktyg. Gällande ISO-standarder inom kvalitetsledning nämner detta område väldigt kortfattat, vilket tillåter stor frihet vid utformningen av en grundorsaksanalys. Modellen för grundorsaksanalyser som utvecklats i denna studie skapar en systematisk utredning som definierar det undersökta problemet utifrån fakta och skapar en enkel kartläggning och prioritering av problemets grundorsaker. Modellen är uppbyggd i tre steg, problem-identifiering, utveckling av och prioritering av grundorsaker. Stegen i modellen tillämpar en funktionalitet som är hämtad från enkla och kända verktyg som fiskbensdiagram och ”5 Varför”, vilket gör att modellen inte kräver en hög kunskapsnivå för att kunna tillämpas. Nyckelord: Kvalitetsledningssystem, Grundorsaksanalyser, Ständiga förbättringar, Ärendehanteringssystem
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)