Förbättras kognitiva färdigheter varaktigt av datorspelande? : Ett axplock ur forskningens resultat och metoder

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Peter Decker; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Datorspelande har under de senaste decennierna ökat oavbrutet. Med det har ett intresse vuxit fram om hur spelande kan påverka vår hjärna. Ett nytt forskningsområde har etablerats. I början studerades mest möjliga negativa kognitiva effekter. Numera jagas även svaren på om dessa så engagerande spel kan förbättra kognitiva färdigheter och vilka som i så fall är de effektgivande detaljerna i spelen. Denna litteraturstudie försöker ur detta breda forskningsområde finna positiva effekter på kognitiva egenskaper och färdigheter, utvecklade som följd av spelande av kommersiella datorspel i olika former, och analysera om det i något eller flera fall kan anses säkert att någon bestående kognitiv förbättring uppnås. Ett urval av de senaste sammanställande och undersökande vetenskapliga artiklarna används som underlag. Resultaten ger en blandad bild av läget. En rad potentiellt förbättringsbara förmågor presenteras. Enstaka kausala samband påstås vara funna men forskningsmetodik och brist på långtidsstudier försvårar för att kunna svara på effekternas varaktighet. Flera positiva effekter verkar faktiskt kunna nås men forskningen hänvisar till framtida studier med vidareutvecklade undersöknings- och mätmetoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)