En mångkulturell skola? ­ mellan retorik och vardag

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Hanna Alwall; [2007]

Nyckelord: Mångfald; integration; förort; mångkulturell skola;

Sammanfattning: SyfteSyftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolvardagen ser ut i en skola som har medvetna visionerom integration och mångfald. Jag tror att pedagogernas förhållningssätt till mångfald, integration och till deelever och föräldrar som står för denna mångfald är viktig för elevernas syn på sig själva. Jag vill därför belysahur pedagoger talar om integration, mångfald och om elever och föräldrar, både vad gäller övergripande mål ochvisioner och i mer vardagligt tal. Jag vill även undersöka hur eleverna uppfattar mångfalden i skolans vardag.Frågeställningar·Vilken syn på integration har pedagogerna?·Vilken syn på mångfald har pedagogerna?·Råder det samstämmighet mellan den övergripande retoriken om mångfald och integration och hur man ivardagligt samspråk talar om barnen och deras föräldrar?·Råder det samstämmighet mellan pedagogernas uppfattning om hur de, ur ett mångfaldsperspektiv bedriverundervisningen i klassrummet och elevernas uppfattning om verkligheten i skolan?Metod och materialUppsatsen bygger på tidigare forskning och litteratur inom ämnet samt på en fallstudie, i form av kvalitativaintervjuer med personal och elever liksom deltagande observation på en skola.Slutsatser och betydelse för läraryrketSkolans personal uttrycker hur mångfalden står för något genomgående positivt. Mot detta står uttalanden omsocialt svåra elevgrupper och problematiska relationer till "invandrarföräldrar". Mellan hur denna del avmångfalden omtalas, den som handlar om de människor som faktiskt utgör "den mångkulturella skolan", och hurmångfalden i retoriken ses som ett honnörsord, råder knappast någon samstämmighet. Inte heller rådersamstämmighet mellan pedagogernas uppfattning om hur mångfalden tas tillvara och elevernas berättelser omskolvardagen.En förbättring av förutsättningarna för eleverna med utländsk bakgrund kräver en genomgående förändring avskolsystemet. Den största förändringen kan vi som pedagoger dock åstadkomma här och nu. Det är vi som kanändra perspektiv, öppna upp för alla våra elever och låta visionerna bli verklighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)