”Man kan inte direkt sluta flyga och sluta uppleva världen” - En kvalitativ studie kring attityd-beteendegapet inom resekonsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och analysera hur attityd-beteendegapet tar sig uttryck inom ungas resekonsumtion samt vilka barriärer som hindrar en överföring av hållbara attityder och hållbart beteende i vardagen. Uppsatsen ger även förslag på förändringar som leder till att dissonansen mellan attityd och beteende i en resekontext minskar. Attityd-beteendegapet är centralt för undersökningen och utgör tillsammans med konsumtionsbeteende kärnan för teorin. Utöver dessa är hållbarhet och mobilitet begrepp som är genomgående. En kvalitativ forskningsansats har tillämpats i kombination med djupintervjuer. Resultatet visar att anledningen till att gapet existerar är för att människor är bekväma och bortprioriterar hållbarhetstänket när de väljer hur och vart de ska resa. Det förekommer även fem stycken barriärer som försvårar eller hindrar en förändring av resebeteendet. Staten och informationsspridning har en central roll i möjligheten att förändra resebeteendet och minimera gapet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)