Mer än bara mode? En granskning av CSR i två klädföretag

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Gabrijel Juraskovic; Gustav Mannergren; [2009-03-06]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I den här kandidatuppsatsen behandlas organisationsfenomenet CSR (Corporate Social Responsibility) och hur det tar sig uttryck hos två företag i klädindustrin, nämligen Lindex och Dem Collective. Lindex är ett traditionellt börsnoterat klädföretag som är verksamt i en rad olika länder. Dem Collective, däremot är ett litet Göteborgsbaserat företag med ett starkt ekoetiskt tänkande. Vi granskar dessa två företags tillverkningskedja för att få klarhet i vilka åtgärder som tas för att säkerställa en socialt, etiskt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar tillverkning. Vi undersöker också huruvida dessa åtgärder stämmer överens med företagens CSR-idoelogi, dvs. de värderingar och strategier som man säger sig ha. Efter att ha analyserat det empiriska materialet, har vi kommit fram till att Dem Collectives CSR-arbete är väldigt troget den ideologiska grunden i företaget och genomsyrar hela verksamheten. Lindex arbetar mycket med CSR och har utvecklats i detta. Däremot genomsyrar inte Lindex CSR-arbete hela verksamheten på samma sätt som det gör i Dem Collectives fall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)