Musikundervisning för nyanlända elever på språkintroduktionsprogrammet- en studie om musiklärares didaktiska förhållningssätt i mötet med språkintroduktionselever i musikklassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: I och med min utbildning till lärare i musik- och svenska som andraspråk vill jag låta dessa ämnesområden sammanfläta i mitt examensarbete. I och med den flyktingström som påverkat hela vårt land har skolsituationen i Sverige förändrats. Antalet nyanlända elever i skolan har ökat och många av dem ska få undervisning i musik. Detta är ett uppdrag som musiklärare inte varit beredda på. Därför är syftet med studien att undersöka hur musiklärare utformar musikundervisning för nyanlända elever på språkintroduktionsprogrammet. Vilka faktorer påverkar utformandet av undervisningen? Hur arbetar musiklärare utifrån ett språkligt perspektiv? Hur kan en sång språkligt bearbetas men också leda till elevers identitetsutveckling? Studien har en kvalitativ ansats. Genom observationer av musikundervisning och intervjuer med musiklärare visar resultaten att många musiklärare upplever uppdragsbeskrivningen som otydlig och att förutsättningarna är dåliga för att bedriva musikundervisning för språkintroduktionselever. Dock ser musiklärarna mötet med språkintroduktionseleverna som berikande och en tillgång för vårt samhälle. Studiens slutsats är att organisationen kring språkintroduktionseleverna verkar behöva förändras för att en likvärdig utbildning ska kunna ges alla elever. Nyckelord: Identitet, musik, nyanlända elever, språkinriktad musikundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)