Alla elever är fritidselever! : Inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans fritidshem – en studie av fritidslärares förståelsehorisonter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

Sammanfattning: Studienhandlar om fritidslärares förståelsehorisonter för sitt inkluderande arbetssätt av grundsärskolans elever i grundskolans fritidshem. Ett hermeneutiskt perspektiv antogs för att kunna tolka och förstå fritidslärares tankar kring sitt inkluderande arbetssätt.  Syftet medstudien är att undersöka och skapa kunskap om hur fritidslärare kan arbeta med att inkludera grundsärskolans elever i grundskolans fritidshem. Detta har gjort att studien kommer att lyfta frågor som är nära anknutet till ett inkluderande arbetssätt. På vilket/vilka sätt arbetar fritidslärarna med inkludering av grundsärskolans elever? Vilka faktorer avgör om inkluderingen av grundsärskoleelever i grundskolans fritidshem fungerar/inte fungerar? Vilka intentioner har fritidslärarna i sitt inkluderande arbetssätt för grundsärskolans elever i fritidshemmet? För att få fram forskningsfrågorna används en kvalitativ metod inspirerad av en hermeneutisk utgångspunkt. För att kunna framföra fritidslärares tankar och förståelse om sitt inkluderande arbete av grundsärskolans elever i grundskolans fritidshem. Det huvudsakliga resultatet om vilka olika faktorer som är betydelsefulla för ett fungerande inkluderande arbetssätt är; gemensamt synsätt, ledningens roll, trygghet och gemenskap. Studien visar att ett inkluderande arbetssätt gynnar samtliga elever i fritidshemmet till att utveckla sin sociala förmåga och att möta olikheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)