"They were like ‘it’s only ten crowns’, but I still couldn’t afford it" : En integrativ forskningsöversikt om barns ekonomiska och sociala utsatthet i ett konsumtionssamhälle

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Författare: Kristina Andersson; Lisa Karlsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Föreliggande studie sammanfattar det befintliga kunskapsläget om barn som lever i ekonomisk utsatthet i dagens konsumtionssamhälle. Studien fokuserar huvudsakligen på barns möjlighet att delta samt hur denna möjlighet påverkar barns syn på sig själva, sin omgivning och sin framtid. Studiens syfte besvaras med utgångspunkt i aktuell forskning och med hjälp av följande frågeställningar: 1) Vilken betydelse har hushållets ekonomiska utsatthet för barns möjlighet att delta i dagens konsumtionssamhälle? 2) Hur påverkas barns syn på sig själva, sin omgivning och sin framtid av att leva i ekonomisk utsatthet i dagens konsumtionssamhälle? Studien är en integrativ forskningsöversikt där arton vetenskapligt granskade artiklar sammanfattas, tematiseras och analyseras med stöd av sociologiska och socialpsykologiska teorier av Pierre Bourdieu, Zygmunt Bauman, George Herbert Mead samt Erving Goffman. Av studiens resultat och slutsatser framgår att barns möjlighet till att delta begränsas i flera avseenden av att leva i ekonomisk utsatthet, bland annat genom begränsad tillgång till organiserade fritidsaktiviteter och möjlighet att konsumera ting som har betydelse i konsumtionssamhället. Ekonomisk utsatthet medför skam-, oroskänslor och ansvarstagande, samt påverkar barns syn på sig själva, sin omgivning, framtidstro och förväntningar kring att bli lycklig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)