Kännetecken för välutformade skolgårdar : med exempel från en grundskola i Lund

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Syftet med detta kandidatexamensarbete är att få en bättre förståelse för hur man skapar en skolgård som stimulerar barns motoriska, kognitiva och sociala utveckling. Jag har studerat litteratur om barns lek samt fört egna undersökningar som bestått av observationer och intervjuer på Montessoriskolan i Lund samt besök på referensplatser. Dessa studier har utgjort underlag till ett gestaltningsförslag för skolgården. Jag har kommit fram till att en bra skolgård kännetecknas av en stor innehållsrikedom. En välutformad lekmiljö aktiverar barnens alla sinnen och tillåter kreativ lek på deras egna villkor. Det finns flera aspekter som bidrar till en god lekmiljö: rumsbildningar, naturinslag, variationsrikedom och utmaning. Dessa kan ses som huvudingridienser som bör finnas med i gestaltningen av varje skolgård. Denna kandidatuppsats består av två delar - en teoretisk del bestående av litteraturstudien och en praktisk del innehållande beskrivning av ett gestaltningsförslag som jag tagit fram för Montessoriskolan i Lund. Arbetet fokuserar kring elevernas lekvanor och beteendemönster samt beskriver hur lekmiljöns utformning kan stimulera barnens utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)