Kreativitet och ledarskap : -På Länssjukhuset i Kalmar

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Syfte: Syftet är begreppsutvecklande där vi vill öka kunskapen om hur en verksamhet som kännetecknas av hierarki och standardisering är kopplat till kreativitetsbegreppet. Detta genom att studera ledarskapets och kreativitetens betydelse för, och relation till, varandra i en professionsbyråkrati. Metodik: Vi har använt oss av deduktiv ansats och en kvalitativ undersökningsmetod. Vi har utfört sex kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med olika chefer på Länssjukhuset i Kalmar samt elva stycken intervjuer med medarbetare till dessa chefer. Resultat: Vi har upptäckt att andra termer tillgives samma innebörd som kreativitetsbegreppet på Länssjukhuset i Kalmar. Istället för kreativitet används utveckling och förbättringsarbete, något som ständigt är i fokus. Ledarskapet försvåras av sin uppgift att skapa ett klimat där idéer från medarbetare uppmuntras och tas om hand. Ledarna på Länssjukhuset i Kalmar måste bland annat driva ett lyhört och synligt ledarskap för att kunna få medarbetarna att vara kreativa. Slutsatsen är att Länssjukhuset eftersom de arbetar för att främja kreativitet kan ses som väl så kreativa i jämförelse med verksamheter av andra slag, men att de själva inte använder dessa begrepp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)