”Zombies är allt levande som dött!” : En observationsstudie på barns fria lek i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker och uppmärksammar barnens fria lek som pedagogisk verksamhet i förskolan. Förskolan har i dagens samhälle schemalagt den fria leken i verksamheten och tillskriver leken en viktig funktion för barnen att utvecklas. Därför blir leken en relevant praktik att undersöka. Tre forskningsfrågor har formulerats: 1. Hur skapas miljön i barns fria lek? 2. Hur skapar barnen sin identitet i den fria leken? 3. Hur skapar barn genus i den fria leken? Vi har observerat barnens fria lek, både i inne- och utemiljö. Observationerna skedde under en veckas tid och med både stora och mindre barn. Observationer valdes som metod för att vi ville se barnen i interaktion med varandra och hur leken förs i praktiken.   Analyserna av empirin som vi samlat in har gjorts ur ett social konstruktivistiskt perspektiv med ett specifikt fokus på miljön, identitet och genus. Perspektivet möjliggör att diskutera miljö, identitet och genus som samskapande faktorer. Resultatet av studien visar på hur allt påverkar och samspelar med barnen i förskolan. Miljön har en stor betydelse för barns skapande av lek. Exempelvis har vi under våra observationer sett en stor skillnad på lek innemiljön och utemiljön och hur den begränsar och möjliggör leken. Utifrån vårt resultat kan vi se hur olika identiteter skapas i leken. Exempelvis kunde vi se utifrån våra observationer att barn sökte bekräftelse av sina kamrater i leken. Vidare hur barn gör genus i leken framkommer också i empirin, även om vårt material är något begränsat på detta område. Exempelvis kan vi konstatera utifrån våra observationer att barn inte själva skapar genus, utan att det är flera faktorer som spelar in så som miljön och normer. Sammanfattningsvis, visar resultatet att den “fria leken” inte alltid är så fri som man kan anta utan påverkas av miljön, vilka kamrater man har med i leken, vilken bekräftelse som ges och ytterligare faktorer. Detta diskuterar vi vidare i vår diskussion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)