Sambandet mellan kontroll, förtroende och målöverensstämmelse - en studie på svenska franchiseföretag

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Sambandet mellan kontroll, förtroende och målöverensstämmelse – en studie på svenska franchisegivare Seminariedatum: 2015-05-26 Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, 30 högskolepoäng (ECTS) Författare: Sebastian Martinsson och Andreas Walberg Handledare: Anna Brattström Nyckelord: Kontroll, Förtroende, Målöverensstämmelse, Franchising Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera och dra slutsatser kring sambandet mellan kontroll, förtroende och målöverensstämmelse i franchisesamarbeten. För att kunna bidra med en tydligare bild kring problemställningen studerar vi begreppen på en mer specificerad nivå än vad tidigare gjorts med förhoppningen att tillföra slutsatser som franchisegivare kan dra nytta av i framtiden. Metod: Med hjälp av semi-strukturerade intervjuer har en kvalitativ studie genomförts med en abduktiv ansats. De studerade företagen har delats upp i tre grupper varefter likheter och skillnader inom och mellan grupperna analyserats genom kodning. Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram utgörs av befintliga teorier kring resultatkontroll, beteendekontroll, kompetensförtroende, goodwillförtroende samt målöverensstämmelse. Empiri: Empirin grundar sig i en datainsamling baserad på åtta semi-strukturerade intervjuer. Samtliga respondenter är franchisegivare verksamma på den svenska marknaden. Empirin har med grund i studiens teoretiska ramverk delats upp i fem delar varefter företagen, efter uppdelning i grupper, presenterats var för sig. Slutsatser: Utifrån återkoppling till studiens syfte och tentativa konklusioner har vi funnit ett samband som inte tidigare slagits fast, att förtroende påverkar kontroll snarare än tvärtom. Utövande av resultatkontroll har visat sig vara positivt för målöverensstämmelse medan utövande av beteendekontroll har visat sig ha en negativ påverkan. Vidare har vi kunnat dra slutsatsen att sambandet mellan begreppen föder en process som i helhet avspeglar hur målöverensstämmelsen ser ut i en franchisekedja. Processen, som delvis består av målbestämmelse, berör den kontinuerliga relationen mellan parterna i kedjan genom vilken förtroende och målöverensstämmelse parallellt ökar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)