Cost Performance Measurements : Evaluation of Recent Models and Methodologies Used In Logistics Activities

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

Författare: Samuel Siddique; [2012]

Nyckelord: Cost Measurements; Logstics; KPI;

Sammanfattning: Det är inte bara produkter och tjänster som konkurrerar med varandra, utan även försörjningskedjor i stor utsträckning. I ett företags omvärld sker det ständiga förändringar som sätter hög press på att kunna leverera produkter och tjänster i enlighet med evigt föränderliga marknader som företaget verkar inom. Nyttan av att se över sitt företag i termer av effektivitet kan i slutändan leda till att komperativa fördelar kan uppnås relativt konkurrenterna. Ett led i att uppnå effektivitet i marknaden och således skapa kundvärden är att se över sin försörjningskedja och utvärdera dess effektivitet i termer av komparativa fördelar. I sökandet efter den mest effektiva försörjningskedjan, erfordras det av företaget ha en rigid överblick över dess kedja, från produktion till slutkonsument. Men en sådan överblick bör även ske på andra gogrunder än effektivitet; utvärdering av försörjningskedjan bör i termer av effektivitet, även skapa en viss medvetenhet företagsledningar likväl. När vi talar om logistiken i företag kan man inte undgå att tänka på de kostnader som kan tänkas uppstå med de aktiviteter som inryms i en kedja. I strävan mot en mer effektivare försörjningskedja, kan det tänkas som sådant att kostnadseffektiviteten bör tänkas utgöra en vägledning till hur väl ett företag företar sig att skapa komparativa fördelar. I detta examensarbete har således kostnadseffektiva logistiska prestationsmätningar utvärderats gentemot gängse modeller och ramverk föreslaget av olika teorier. Resultat visar entydigt på att prestationsmätning av ett företags kostnader, logistiska kostnader det vill säga, bör innefattas av en rigid och strukturerad process där avsaknandet av mer detaljerade kostnader skapar [mycket] svaga prestationsmätningar till följd av detta. Propositionen om att information är en vägledande variabel, är inte helt utan fog; utan ett detaljerat kostnadsinformationsflöde, kan ett företag inte företa ta sig att skapa modeller och strukturer av prestationsmätningar rörandes kostnader i logistiken, enligt vad examensarbetet påvisar. Detta är eller kan vara till följd av att integration mellan olika aktörer i försörjningskedjan som exempelvis tredjepartlogistik och andra logistiska partners saknas och detta medför att man "håller inne" med detaljerade information som annars skulle kunna begagna och skapa 8 trovärdiga prestationsmätningar av kostnader. I fallet med Company AB, visar resultaten entydigt på att integration mellan aktörer i än mer omfattning än dagens uppsättning just på detta. Observera dock att detta inte bör vara fallet i andra företag, men just i Company AB var detta påtagligen. Vidare kan det hävdas, i enlighet med examensarbetets resultat att det ändock går att utföra prestationsmätning om än information saknas; med lite information tillshands kan man utföra prestationsmätning men då i en begränsad omfattning. För att komma i underfund med det ovannämnda problematik, har författaren till denna examenarbete utarbetat en modell ,"3-I" model. Anledningen till att sådant har utarbetats, är för att göra olika aktörer varse om att integration mellan ett företag och dess aktörer i en försöjningskedja kan komma att begagna alla involverade och skapa rigida prestationsmätningar som resultat i av detta. Om integration sker mellan olika aktörer, blir information om diverse tingest mer tillgänglig och detta medför skapandet av förbättrade prestationsmätningar, som i sin tur leder till effektivare försöjningskedjor och till slut förbättrade konkurrensfördelar för ett företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)