Att vara eller att inte vara Generation Y : En studie om 80-talisters förhållningssätt till arbetslivet

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för arbetsvetenskap

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Syftet med studien är att granska hur dagens unga i Sverige resonerar kring deras arbetsliv. Syftet förgrenas i följande frågeställningar: ● Går individernas resonemang i linje med hur teorier beskriver Generation Y? ● Går det, beroende på akademisk utbildning, urskilja skillnader i beskrivningen av individernas inställning till arbete utifrån teorierna om Generation Y? ● Går det att ifrågasätta synen på Generation Y som en homogen grupp? ● Om det går att ifrågasätta Generation Y som en homogen grupp, vad kan det i sådana fall bero på? Arbetsmarknaden står inför ett generationsskifte när dagens unga nu gör entré, de så kallade Generation Y. Generation Y profileras som målmedvetna, reflexiva och självsäkra individer som vågar ställa krav i arbetslivet. Med en stark vilja att utvecklas anses de kunna bli den mest högpresterande generationen genom tiderna. Emellertid menar kritiker att det finns en svårighet i att beskriva generationen som en enhetlig grupp. Med detta som grund avser studien att undersöka om dagens unga resonerar likt beskrivningen av Generation Y. Studien har genomförts med kvalitativ ansats där intervjuer har legat till grund för undersökningens analys och resultat. Urvalet bestod av sex heltidsarbetande 80-talister varav tre av dem med akademisk utbildning och tre utan. Resultatet visade att respondenternas attityder och värderingar kring arbetslivet till stor del överensstämde med teorier om Generation Y. De förde likartade resonemang gällande att tänka frekvent på sitt framtida arbetsliv, synen på sin chef, att våga ifrågasätta samt vikten av ett meningsfullt och intressant arbete. De såg även ha frihet att byta arbete och ställer sig positiva till att samarbeta. Resultatet visade tendenser av att respondenterna med akademisk utbildning stämde mer överens med teorierna om Generation Y. Detta med anledning av ett större fokus på självbejakande. De uppvisade även ett mer reflexivt förhållningssätt till arbetslivet genom fördjupade resonemang. Studiens slutsatser visar en problematik i att tala om Generation Y som en enhetlig grupp. Nyckelord: akademisk utbildning, arbetslivet, Generation Y, värderingar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)