Arbete med skönlitteratur i läsutvecklingssyfte

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: I mitt examensarbete fördjupar jag mig i de yngre skolbarnens läsutveckling. Syftet med studien är att få kunskap om vad skönlitteratur bidrar med i elevers läsutvecklingsprocess. Jämfört med andra texttyper är skönlitteratur intressant att undersöka, då arbete med denna texttyp inte har någon etablerad struktur. Av den anledningen har jag valt att fördjupa mina kunskaper om lärares arbete med skönlitteratur i läsutvecklingssyfte. Med läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet som utgångspunkt kan man konstatera att skönlitteratur en nödvändig beståndsdel i läsutveckling och annat lärande. Tidigare forskning belyser vikten av skönlitterär läsning och dess påverkan på barns sociala utveckling, och synliggör därefter möjligheter och metoder för inkludering av skönlitteratur i undervisningen. Genom semistrukturerade intervjuer med sju grundskolelärare verksamma i årskurs ett till tre erhöll jag den information som söktes, vilken därefter analyserades och sammanställdes i löpande text. Litteraturen visar också på sätt att stimulera läsning av skönlitterära böcker, samt vilken roll lärare respektive föräldrar spelar för barns läsutveckling. Resultaten visar att intervjuade lärare försöker använda så mycket skönlitteratur som möjligt i undervisningen och är medvetna om skönlitteraturens positiva konsekvenser, exempelvis ökat intresse och fantasi bland elever. Något som begränsar arbetet med skönlitteratur i undervisningen är oftast materiella och organisatoriska skäl. Exempel på materiella och organisatoriska skäl är tids- och personalbrist.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)