Barn och pedagogers uppfattningar om hur den fria leken regleras : Kvalitativ studie om fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva barn och pedagogers uppfattningar om hur den fria leken regleras. Intervjuer har genomförts med tre stycken fritidspedagoger och femton stycken barn på tre olika fritidshem, barnen intervjuades i mindre grupper, så kallade fokusintervjuer. Undersökningen är kvalitativ och resultatet har analyserats genom det insamlade materialet.Flertalet forskare i vår bakgrund beskriver den fria leken som en viktig del i barnens utveckling. Fritidshemmet är en plats där barnen bör få avkoppling, få möjlighet att välja aktiviteter samt känna att de har en chans till delaktighet och påverkan. Av vårt resultat kan vi urskilja en osynlig reglering samt att reglering kan ses på olika sätt på fritidshemmen. Fritidspedagoger kan ha ett inflytande på tillgång till lekmaterial, aktiviteter och barns olika önskningar.Resultatet visar att i den fria leken kan barnen ses som ansvariga, men enligt pedagogerna kan ett stöd behövas vid eventuella konflikter som kan uppstå. Barnen uttalar en önskan att de vill ha med pedagogen delaktig i leken, gärna utomhus, medan pedagogerna menar att de står bredvid och träder in vid behov eller att de planerar styrda aktiviteter. Med de styrda aktiviteterna uppfattar vi som att pedagogerna själva känner att de deltar i barnens lekar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)