"Det handlar om att ta ställning för barnen" : En kvalitativ studie om anmälningsskyldighet i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Evelina Lantz; Angelica Löfgren; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Barn som är utsatta i sin hemmiljö är beroende av att vuxna i deras omgivning uppmärksammar missförhållanden och gör ett ingripande. Professionella som i sin yrkesutövning kommer i kontakt med barn har därför enligt svensk lagstiftning en obligatorisk anmälningsskyldighet. Förskolepersonal är en av de yrkeskategorier som omfattas av anmälningsskyldighet och som har en betydelsefull roll då det gäller att i ett tidigt skede upptäcka barn som riskerar att fara illa i sin hemmiljö. Det övergripande syftet med denna studie är att belysa vilka faktorer som kan påverka hur förskolepersonal förhåller sig till sin skyldighet att anmäla vid oro för barn som far illa eller riskerar att fara illa i sin hemmiljö. Kvalitativa intervjuer har genomförts med fem personer, alla i grunden utbildade förskollärare och verksamma inom förskolan. Studiens resultat visar att förskolepersonalen upplever att anmälningsskyldigheten är en viktig del i deras uppdrag men samtidigt fylld av utmaningar. Det kan exempelvis vara svårt att avgöra när och på vilket sätt ett barn far illa. Den som är anmälningsskyldig kan även bära på starka känslor som kan påverka benägenheten att anmäla. En slutsats som kan dras är att det i teorin tycks vara lättare att förhålla sig till anmälningsskyldigheten än vad det är i verkligheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)