Framtidsskolan X. En studie om att arbeta utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Camilla Forsberg; Sunniva Aminoff; [2007]

Nyckelord: - systemteori;

Sammanfattning: SammanfattningSyftet:Syftet med denna examensuppsats var att utvärdera hur lärare arbetar i att förebygga kränkande behandlingutifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt som skolans psykosociala handlingsplan genomsyras av.Genom studien söker vi svar på dessa tre frågor: · På vilket sätt tycker lärarna att ett systemteoretiskt förhållningssätt stöttar dem i sitt dagliga arbete att förhindra kränkningar och mobbning? · Hur arbetar lärarna i praktiken för att förebygga kränkande behandling? · Vad kan skolan/handlingsplanen bidra med för att lärarna skall känna sig ännu mer professionella i sitt arbete mot kränkande behandling?Metod:Undersökningen gjordes genom på en skola söder om Göteborg där sex lärare från hela skolan intervjuades.Undersökningen är kvalitativ med utgångspunkt i vad lärarna har för uppfattningar och tolkningar utifrån sittarbete mot kränkande behandling. För att analysera det material vi samlat genom intervjuerna, sammanställde videssa under sex rubriker. Utifrån dessa analyserade vi likheter och skillnader i lärarnas yttranden.Resultat:Det som vi fått fram genom vår studie är olika delar om hur lärarna arbetar mot kränkande behandling utifrån ettsystemteoretiskt förhållningssätt. Dessa delar kan redovisas som hur lärarna arbetar, vad de saknar, vad somhindrar dem och hur skolledningen stöttar dem. Lärarna agerar direkt mot kränkande behandling och använderkommunikation som medel där alla får komma tilltals, har rätt till sin egen upplevelse, där man inte utser någrasyndabockar eller offer och att det är beteendet och inte personen i sig man angriper. Ett systemteoretiskt medelför att lösa och förebygga konflikter är ringsamtal som används flitigt i kontaktskolan. De hinder som studienvisar för att lärarna skall kunna utföra sitt arbete på ett fullgott sätt, är tid-, personal- och lokalbrist, även yttrepåverkan som föräldrar som inte samarbetar och svårigheter när djupare konflikter uppstår. Vidare visar studienfaktorer som de saknar vilka är, regelbundna diskussioner mellan kollegor, befogenheter och utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)