Konflikthantering i styrdokumenten

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Lärare, elever och övrig personal i skolans verksamhet stöter dagligen på konflikter på olika nivåer och mellanolika aktörer. Hur agerar lärare, rektor och annan personal på skolan då det uppstår konflikter på elevnivå? Mittsyfte med examensarbetet är att studera personer verksamma i skolan och deras användning av dokument ochmetoder som ligger till grund för skolors hantering av konflikter. Finns det dokument som berörkonflikthantering i skolan? I så fall, hur är de utformade och hur används de? Jag har i min framställning använtmig dokumentanalys för att studera användningen av konflikthanteringsmodeller. Jag har studerat utformningenav dokument gällande konflikthantering på olika nivåer; statlig, kommunal och lokal nivå. Jag har således varit ikontakt med Skolverket, Göteborgs Stad, stadsdelsnämnder i kommunen och rektorer på flera skolor i Göteborgskommun. Resultatet av denna kontakt visar generellt att det inte finns särskilda dokument som omfattarkonflikthantering. Det finns heller inget krav på skolorna att inneha sådana dokument. Däremot ska varje skolaomfattas av en likabehandlingsplan innehållande förebyggande och åtgärdande insatser mot mobbning,kränkande behandling och diskriminering. De didaktiska konsekvenserna kan innebära att lärarna inte har någonstrategi för hur de ska hantera konflikter, vilket i sin tur kan innebära att mycket av undervisningen går förlorad.Detta drabbar givetvis eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)