Tvärbanans Solnagren Och Bus Rapid Transit

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Transportplanering, ekonomi och teknik

Författare: Oscar Kjellberg; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tvärbanan är en snabbspårväg i Stockholm som fick en förlängning från Alvik till Solna station 2014. Den har varit mycket dyr att bygga och det har varit en del problem, särskilt i ett nytt signalsystem som har inköpts för sträckan. I detta kandidatarbete har det undersökts om Bus Rapid Transit hade varit ett bättre alternativ. Bus Rapid Transit är ett kollektivtrafiksystem med buss där grundtanken ska vara: tänk spår, kör buss. En litteraturstudie gjordes om Bus Rapid Transit och om dess implementering i Sverige. Tre exempel i Sverige hittades där uppgradering av Busslinjer hade gjorts med BRT i åtanke. Två olika utvärderings- och implementeringsverktyg gicks också igenom. Litteraturstudien undersökte även Tvärbanans Solnagren och gick mycket ytligt igenom dess kostnad och jämförde det med en hypotetisk kostnad för BRT på samma sträcka. Jämförelsen är mycket grov, men visar att Bus Rapid Transit hade varit mycket billigare att införa på sträckan. En inventering gjordes på Tvärbanan med hjälp av ett av utvärderingsverktygen för att utröna om Tvärbanan erbjuder en högre standard och kvalité än en motsvarande BRT-lösning hade haft. BRT Standard är det verktyg som användes till det. Inventeringen visade att Tvärbanan har en låg standard, särskilt om hänsyn tas till den mycket höga kostnaden. Den låga standarden på stationerna och den låga frekvensen på fordonen, tillsammans med den låga hastigheten innebar ett dåligt resultat med utvärderingsverktyget BRT Standard. Även om relevansen kan ifrågasättas på många punkter som finns med i BRT Standard så är resultatet alltför dåligt. Det är beklämmande för de ansvariga att Tvärbanan erbjuder en så dålig service, särskilt eftersom Bus Rapid Transit är vanligast i betydligt fattigare länder än Sverige. Vi borde kräva en högre standard än så.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)