Unik i det medialiserade samhället? : En kvalitativ studie om hur ungdomars tankar om sig själva påverkas av sociala medier.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka samt förstå hur ungdomar i 15-årsåldern diskuterar och formulerar sina uppfattningar om sig själva och den egna kroppen vid bildexponering som sker i sociala medier. Syftet är även att förstå hur ungdomarna diskuterar konstruktionen i relation till begreppen norm, symbolisk interaktionism, självreflexivitet och självkänsla. Vi vill även undersöka om det föreligger könsskillnader vad gäller reaktionsmönstret vid exponeringen.  I studien medverkar 23 ungdomar, varav 12 flickor och 11 pojkar. För att besvara syftet användes kvalitativ metod bestående av tre stycken strukturerade fokusgrupper som vardera varade en timme. Tolkningsramen som användes för att analysera det empiriska materialet var de socialpsykologiska begreppen media, norm, symbolisk interaktionism och självreflexivitet samt det psykologiska begreppet självkänsla. Studiens resultat visar att medelvärdet för internetanvändande bland ungdomarna är 2,95 timmar per dag och mest förekommande medieformerna är Facebook och Instagram. Resultatet visar vidare att ungdomarna förhåller sig kritiska till bilder som exponeras via media. Pojkarna upplever sig inte påverkas tanke- eller känslomässigt och känner sig överlag nöjda med sig själva efter exponeringen vilket förstås med att pojkarna inte identifierar sig med bilden och anser att bilderna inte signalerar en norm värd att efterfölja. Flickorna däremot påverkas av bildexponeringen och vill se ut som på bilden och identifierar sig med bilden vilket resulterar i känslor av avundsjuka uppkommer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)