Säg det med video Videobedömning i språkkurser
Sammanfattning: I denna studie belyses hur arbetsmetoden videobedömning upplevs av både lärare och elever inom tre språkkurser på den kommunala vuxenutbildningen i Kristianstad. Studien beskriver också hur arbetsmetoden kan berika undervisning och lärande samt bidra till kommunikativ tydlighet. Studien är av explorativ karaktär men innehåller element av aktionsforskningen, forskningen är praktiknära. Resultatet har framtagits genom både kvalitativ och kvantitativ metod. Resultatet pekar på att flertalet elever uppfattar audiovisuell återkoppling på sina arbeten som positiv. Lärarens återkoppling via skärminspelning tycks uppmuntra till ett större engagemang hos eleven än när enbart textburen återkoppling sker. Resultatet pekar även på att lärarna uppfattar videobedömning som ett sätt att ge bredare återkoppling på elevarbeten. Även då dialogen/mötet mellan lärare och elev i detta fall varit asynkront. Elever och lärare upplever också videobedömning som ett sätt att kunna berika och utveckla språkinlärningen såväl i respondenternas kurser som i andra skolämnen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)