Konflikthantering i skolans tidigare år : En kvalitativ studie utifrån ett lärar- och elevperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Konflikter är något som ofta syns i skolans värld och är därmed något man som lärare behöver lära sig att hantera. Konflikter kan ske mellan olika människor exempelvis mellan elever och elever, mellan lärare och elever men denna studie fokuserar på konflikter mellan elever och elever. Studien är baserad på en kvalitativ forskning där vi har valt att utgå från två frågeställningar med syfte att få en fördjupad förståelse om hur lärare och elever ser på arbetet med konflikthantering samt hur arbetet kan utvecklas. Semistrukturerade intervjuer har använts för att uppnå syftet. Studien har utförts på två olika skolor och intervjuer har gjorts med både pedagoger och elever för att få en så rättvis bild som möjligt. I resultatet kan man se att skolorna har olika arbetssätt gällande konflikthantering. En skola har ett fungerade arbetssätt där både lärare och elever överlag verkar vara nöjda med hur konflikter hanteras samt hur man arbetar förebyggande.  En annan skola har ett minde fungerande arbetssätt där lärarna själva är medvetna om detta och själva även anser att deras arbetssätt behövs utvecklas. Det förebyggande arbetet är det som lägger grunden för ett fungerande arbetssätt i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)