Samspel med Piano: Gruppundervisning i piano

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Gruppundervisning för piano är en ovanlig företeelse och är därför intressant att undersöka. Traditionellt har pianoundervisning, på grund av olika faktorer, skett individuellt.
Undersökningen består av kvalitativa intervjuer med fem instrumentallärare, fyra i piano och en i gitarr, och nio pianoelever. Förutom intervjuer har tre ostrukturerade, naturalistiska observationer genomförts i tre grupplektioner för piano. Pianoelever från respektive lektion har intervjuats.
Gitarrundervisning har en längre tradition av undervisning i grupp och det var därför givande att undersöka om det finns likheter mellan gruppundervisning för de olika instrumenten.
I undersökningen framkommer att det finns många fördelar och få nackdelar med gruppundervisning. Fördelar med gruppundervisning är att det av pianoeleverna uppfattas som roligare och mer socialt än enskild. Därtill är det mer ekonomiskt fördelaktigt och administrativt lättare för läraren. En nackdel är att det ofta blir nivåskillnader i gruppen som lärarna måste hantera.
Av undersökningen framgår att det vid gruppundersvisning är lämpligt att planera undervisningen terminsvis, att ha nivådifferentierat undervisningsmaterial och två lärare per grupp om tio till tolv elever.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)