Faktorer som skogsägare efterfrågar hos skogsföretag och virkesinköpare : en fallstudie för ATA Timber

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Products

Sammanfattning: Skogsindustrin bidar med funktioner för Sveriges välstånd, ekonomiskt, skapar arbetstillfällen och utvecklingen av bioekonomin. För att hålla industrin rullande behövs ett kontinuerligt flöde av råvara. Skogsföretag som inte har egen skog att förse sina industrier med, står i en beroendeställning gentemot de privata skogsägarna. Virkesråvara är avgörande för att hålla industrin rullande. Skogsbranschen står inför en rad förändringar där skogsägarkåren blir allt mer diversifierad med olika målsättningar och behov. Andra värden än de ekonomiska tenderar att bli allt viktigare för skogsägarna och konkurrensen att få tillgång till råvara för industrin ökar. Det blir därför allt viktigare för skogsföretagen att skapa långsiktiga relationer med de privata skogsägarna. Syftet med denna studien är att identifiera signifikanta faktorer som påverkar skogsägarnas val av företag. För att uppfylla syftet berördes frågeställningarna; vilka faktorer samt utomstående parter som påverkar skogsägarnas val, vilka egenskaper som skogsägarna uppskattar hos virkesinköparna samt vilka tjänster skogsägarna efterfrågar hos företagen. För att uppfylla studiens syfte har mixed method använts, bestående av strukturerade och semi-strukturerade intervjuer. Tolv stycken semistrukturerade intervjuer och 45 strukturerade intervjuer genomfördes med skogsägare med fastigheter belägna i Nässjö, Sävsjö eller Vetlanda kommun. Intervjuguiderna byggde på ett teoretiskt ramverk bestående av relationsmarknadsföring, kundlojalitet, tjänstedominerad logik samt tjänstekvalité. Studiens resultat visar att priset har en påverkande roll vid val av företag. För vissa skogsägare är den avgörande och för andra har den endast en påverkande effekt. Vidare påverkar relationen till inköparen och hur denne agerar skogsägarnas val. Egenskaper som uppskattas hos virkesinköparna är ärlighet och kontinuerlig kontakt. Vidare påverkas skogsägarna av företagets rykte samt hur ledningen agerar, däremot grannar och media påverkas inte skogsägarna av. Vilka tjänster som skogsägarna efterfrågar varierar mellan olika bakgrundsvariabler, men generellt finns det en efterfrågan på samtliga skogliga åtgärder. Däremot visar studiens resultat inte någon stark efterfrågan på ekonomiska tjänster från skogsföretagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)