”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Lynda Macgregor; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklassFörfattare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Jan Eriksson Examinator: Marita RhedinRapportnummer: VT18-1120-01Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF, Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut. Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. Här har såväl avlämnande förskollärare/barnskötare i förskola som mottagande lärare i förskoleklass/barnskötare i förskoleklass ett ansvar för att formulera sig sakligt om behoven och stödet. Vi valde att fokusera på upplevelsen hos lärare i förskoleklass och har genom semistrukturerade intervjuer gjort en fenomenografisk undersökning. Resultatet pekar på stora variationer i hur det ser ut i de undersökta kommunerna. Hos en av informanterna pågår det nu ett utvecklingsarbete på området efter stort mått godtycklighet i överlämnandet medan det hos en annan informant förekommer såväl pedagogbesök i förskolan och barnbesök i förskoleklassen, samt överlämningssamtal i samverkan mellan de båda verksamheterna och vårdnadshavare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)