Genusmedveten skola - verklighet eller utopi? En studie av lärares erfarenheter av genusarbete i grundskolans tidigare åldrar

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Jämställdhet mellan könen har länge varit ett omdiskuterat ämne i samhällsdebatten. Till skillnad från det tillskrivna könet vid födseln är genus en social konstruktion av könet som i takt med samhällsstrukturer formar attribut för kvinnan och mannen. Dessa strukturer existerar även i skolans värld. Syftet med denna studie är att synliggöra lärares erfarenhet av genusarbete i skolan. Lärares resonemang kring begreppet genus och dess betydelse för lärarprofessionen kommer diskuteras och ifrågasättas genom forskningsmetoden kvalitativ intervju med fem lågstadielärare. Studiens empiri kommer att analyseras gentemot genusteoretiska ramverk samt diskuteras mot tidigare forskning i ämnet. Denna undersökning resulterar likt tidigare forskning i att lärare besitter en stor påverkan i elevers skapande av kön. Trots att skolans styrdokument antyder att skolan aktivt ska motverka traditionella könsmönster beskriver lärarna i intervjuerna att ett genusarbete i skolan är en intressefråga hos lärarna. Resultatet visar även att lärarnas syn på kön och genus inte bara är en samhällsstruktur utan i skolans värld en del av ett värdegrundsarbete. De säger att lärarutbildningen måste erbjuda mer utbildning i området för att samtliga lärare ska kunna besitta en kunskap och medvetenhet för att vidare kunna praktisera en genuspedagogik i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)