Ansvar vid olagliga oljeutsläpp från fartyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Författare: Petra Bäckwall; [2005]

Nyckelord: Miljörätt; Law and Political Science;

Sammanfattning: Transporterna av olja ger sjöfarten problem p.g.a. den mängd olagliga oljeutsläpp som sker. Utsläpp kan naturligtvis ske genom olyckor, men sker också med avsikt. Vanligt förekommande är att ett fartygs oljetankar töms och rengörs ute till havs i stället för att oljan lämnas på mottagnings-stationer i hamnarna. Denna uppsats tar inte upp hur man kan komma tillrätta med oljeutsläppen genom att förbättra fartygens konstruktioner etc. Inriktningen är i stället vilket straffansvar som råder för de människor som arbetar med och på fartygen. Har ett olagligt oljeutsläpp skett från ett fartyg skall den dömas som släppt ut oljan. Ofta är det dock ett problem att finna denna person, exempelvis p.g.a. otydliga delegeringar. Finner man att ansvaret ligger hos en juridisk person måste det utrönas vem som bär ansvaret inom denna juridiska person. Leder brottet till åtal och fällande dom resulterar det ofta i dagsböter - av de domar jag läst är det ingen som lett till fängelse. Lagstiftningen har dock skärpts, bl.a. genom att befälhavarens ansvar utvidgats. Men det kostar mycket pengar för fartyg att ligga i hamn för att rengöra sina oljetankar - inte själva rengöringskostnaden som sådan, utan kostnaderna för att ligga i hamn i stället för att frakta olja. Idag verkar tyvärr pengarna styra mer än miljöansvaret. Transporterna av olja i världen fortsätter att öka och väntas bli intensiva framför allt från länderna i öst. Många tankfartyg från dessa länder är gamla och dessutom enkelskroviga. De måste också fara igenom Östersjön, ett hav som är mycket känsligt för föroreningar och med många smala passager. Kombinationen icke sjövärdiga fartyg och Östersjön är som gjord för oljeutsläpp p.g.a. sammanstötningar. Det är dessutom dyrt att bygga nya dubbelskroviga fartyg och därför används de gamla enkelskroviga så länge det går. Tidsmässigt kostar det också mycket pengar att ligga i hamn för att rengöra tankarna, och i stället släpps oljan ut i havet när man är på väg till en ny destination. Arbete pågår dock för att begränsa olagliga oljeutsläpp. Rent tekniskt talas det bl.a. om utfasning av de enkelskroviga fartygen och utrustning på fartygen som gör att deras rutter kan kontrolleras vid eventuella oljeutsläpp. Arbetet bedrivs på många håll - Danmark och Finland har infört totalförbud mot oljeutsläpp, i USA får en fartygsägare betala för saneringen av den olja hans fartyg släppt ut, inom EU bedrivs arbete för att bl.a. göra oljetransporterna säkrare och i Sverige har lagstiftningen setts över och förändringar vidtagits.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)