Att bygga en förskola utifrån barnens perspektiv

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: I dagens samhälle utgör förskolor en viktig hörnsten i den samhällsstruktur som har byggts upp. Majoriteten av landets ett till femåringar deltar idag i förskolan och på många förskolor blir barngrupperna större än vad som rekommenderas av Skolverket. Det finns tydliga rekommendationer och riktlinjer gällande barns vistelseyta på förskolor från Skolverket och miljöförvaltningen. Även rekommendationer gällande storleken på barngrupperna är tydliga men trots det följs inte dessa på många förskolor av ekonomiska skäl. I samband med litteraturstudier har det gjorts studiebesök på fyra befintliga förskolor där olika pedagoger har intervjuats. Detta har gett mer kunskap om styrkorna respektive bristerna i förskolorna. Tillsammans med lagkrav, riktlinjer och pedagogernas erfarenheter har typförskolan Tårtan gestaltats, en förskola byggd ur barnens perspektiv. Typförskolan är flexibel med en planlösning utformad för att passa barngrupper allt från 17–24 barn. Storleken på barngrupperna ska avgöras utifrån förskolans ekonomiska förutsättningar men trots större barngrupper ska det inte vara en riskfaktor för verksamheten då tack vare den genomtänkta planlösningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)