Change management on three big advertising agencies in Sweden

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Idag måste företag genomgå förändringar för att fortsätta utvecklas på en konkurrensutsatt marknad och uppnå nya målsättningar. Det är också viktigt för företag att involvera sina medarbetare till förändringsarbeten för att uppnå engagemang och undvika reaktioner i form av motstånd.Studiens syfte är att utifrån tre stora reklambyråer i Sverige undersöka hur man leder ett förändringsarbete och hur deras medarbetare involveras och engageras till förändringsinitiativen. Syftet med studien är också att se hur deras medarbetare påverkas och reagerar på förändringsarbeten och om det är vanligt att det uppstår motstånd eller andra attityder inom reklambranschen. Utifrån en kvalitativ studie har det samlats in textmaterial från intervjuer, observationer, böcker, artiklar och webbplatser. Uppsatsen har också utgått från ett kvantitativt perspektiv, där ett urval av medarbetare på respektive byrå har fått besvara en webbbaserad enkät.Resultatet visar på att reklambyråerna skiljer sig åt och använder olika verktyg, strategier och arbetsmetoder för att leda sina förändringsarbeten och samt motivera och engagera sina medarbetare till förändringsinitiativen. Resultatet visar också att medarbetarna påverkas och reagerar på olika sätt i samband med förändringsarbeten. Resultatet visar även på att där finns tydliga kopplingar till teorin om vad som är betydelsefullt för att reklambyråerna ska uppnå ett framgångsrikt förändringsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)