Att lära eller inte lära - Hur organisationer systematiskt arbetar för att bli lärande organisationer

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Det teoretiska ramverket för denna uppsats baserades på Senges fem dimensioner, Garvins fem aktiviteter och Kline och Saunders teorier om den lärande organisationen. Syftet var att göra en branschöverskridande kvalitativ undersökning av vilka förutsättningar som krävs för att systematiskt kunna arbeta för att bli en lärande organisation samt hur det systematiska arbetet sker. Elva informanter i ledande positioner för lärande i 11 olika organisationer intervjuades. Tematisk analys (Braun & Clark) användes. Resultaten visade att organisationerna prioriterar organisationskulturella grundpelare genom att skapa en lärande organisationskultur, en gemensamvison samt tillämpa transparens. Vidare skapas förutsättningar för lärande genom att organisationerna bygger strukturer för lärande, kartlägger kompetenser och är medvetna om och arbetar med de svårigheter som kan uppkomma. Slutligen framhålls vikten av den mänskliga faktorn genom medarbetarens eget ansvar för lärande, ledarens centrala roll samt att lärande sker genom interaktion med andra. Slutsatserna från denna studie visade att tidigare forskning kan bekräftas men att det även finns nya aspekter som bör uppmärksammas såsom kartläggning av kompetenser och att avsätta tid för lärande vilket ger ytterligare komponenter i arbetet mot en lärande organisation. Resultaten visade även att det systematiska arbetet mot att bli en lärande organisation är oberoende organisationsstrukturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)