En effektivare habilitering med stöd av webbaserad utbildning. En studie om habiliteringens utbildningsutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Utvecklingen av informationsteknologi som har skett under det senaste årtiondet har inneburit stora förändringar i levnadssätt för människan. Vi har vant oss vid att ständigt vara uppkopplade och att ha tillgång till information vart vi än befinner oss genom mobil teknologi. Detta har inneburit förändringar även för utbildningsverksamheter och allt fler utbildningar har blivit tillgängliga via Internet. Denna typ av webbaserade utbildningar är idag mycket vanliga inom såväl skolområdet som inom företagsvärlden då de erbjuder en flexibilitet för användaren. Habiliteringen Lundbystrand har uppmärksammat potentialen i denna typ av utbildning och ser en möjlighet att effektivisera sin verksamhet med hjälp av att ersätta delar av sin föräldrautbildning med en webbutbildning. Då det tidigare inte gjorts någon forskning kring hur habiliteringar kan gå tillväga för att göra en sådan ersättning, var syftet med denna studie att undersöka detta. Vi ställde oss frågan: Kan delar av habiliteringars föräldrautbildningar ersättas med webbaserade utbildningar och i så fall, vad är av särskild vikt vid utformningen av dem? För att besvara frågeställningen utförde vi en fallstudie på Habiliteringen Lundbystrand, där vi genomförde en observation vid ett utbildningstillfälle, en enkätundersökning med föräldrar som deltagit vid utbildningen samt ett flertal intervjuer med personer som är involverade i verksamhetens föräldrautbildningar. Genom att analysera resultatet från datainsamlingen i kombination med den teoretiska bakgrunden, resulterade studien i ett antal riktlinjer för habiliteringen att förhålla sig till vid utvecklingen av en webbutbildning. Våra huvudsakliga slutsatser är att de delar av föräldrautbildningarna som består av föreläsningar, går med fördel att ersättas med en webbutbildning. Dock framkom det att det är av vikt att bibehålla de delar där föräldrarna får träffas och diskutera i grupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)