ORGANISATIONSKULTUR UR ETT LEDARPERSPEKTIV. : - En studie om hur ledare uppfattar kulturen på sitt företag.

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Organisationskultur är ett komplext begrepp av stor betydelse för hur en organisation fungerar. I dagens samhälle är förändringstakten i organisationer hög. Vid en organisationsförändring har kulturen en stor inverkan på utfallet av implementeringen av förändringen. Denna kvalitativa uppsats är skriven på uppdrag av ett företag inom bygg- och installationsbranschen som nyligen genomgått en organisationsförändring, där den gamla kulturen påverkar organisationen och medarbetares tankesätt.Genomförda intervjuer med ledare på olika nivåer inom företaget syftade till att belysa deras uppfattningar om kulturen på företaget. Studien har visat att kommunikation och ledarskap har stor påverkan på företagskulturen. Det framkom även att det är viktigt för ledare att värna om och involvera sina medarbetare, samt att hur man väljer att kommunicera sitt budskap har betydelse för hur det tas emot. Idéer och tankar lyfts i uppsatsen för ett framtida arbete med företagskultur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)