Att marknadsföra för planeten - En studie om bilbranschen och den gröna marknadskommunikationens effekt på konsumenterna

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna magisteruppsats är att visa på hur företag kommunicerar för att möta den ökade miljömedvetenheten och därigenom åskådliggöra hur dagens miljöinriktade marknadsföring förmedlas av bilföretagen och uppfattas av konsumenterna. Uppsatsen utgår från kvalitativ metod i form av intervjuer genomförda med Volvo Personvagnar, Lexus Sverige och Audi Sverige samt fokusgrupper i Helsingborg, Halmstad och Lund. Till detta används litteratur och annat material från Internet såsom artiklar för att undersöka problemområdet. Slutsatserna är att det finns märkbara utrymmen för förbättring av dagens miljöinriktade marknadskommunikation där de viktigaste åtgärderna utgörs av tydlig och utbildande marknadsföring vilket skulle kunna minska det trovärdighetsproblem som studien visat vara påtaglig till såväl traditionell som grön marknadskommunikation. Vidare visar studien att konsumenter köper grönt på framförallt rationella,kostnadsbesparande grunder, men även emotionella inslag är viktiga för att väcka konsumentens intresse för att konsumera grönt. Det används för lite emotionella inslag i marknadskommunikation vilket skulle kunna kombineras med det betydligt vanligare rationella närmandet. De gemensamt värdeskapande processerna existerar, men ännu finns mycket att göra för att utnyttja och frambringa dess potential fullt ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)