Hur påverkar marknadsföring konsumentens butiksval?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Malin Flack; Annika Kiiskinen; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att väcka intresse och få konsumenterna att konsumera är idag en del i många företag. Där av har marknadsföringen blivit en viktig del i många företag för att påverka konsumenterna. Ett bra pris eller en bra produkt räcker inte idag för att locka och påverka sin målgrupp. Marknadsföringen måste nå ut till sin tänkta målgrupp för att de ska kunna se vad man erbjuder och på så vis fånga deras uppmärksamhet. Uppsatsens undersökning bygger på en personlig intervju med syfte till att ta reda på deras inställning till marknadsföring. Även hur de skapar reklam, som skall väcka intresse och köplusten hos konsumenterna. Intervjun har genomförts med en reklamchef på en ledande modekedja i Norden. Till bakgrund för detta har det genomförts tre fokusgrupper för att få reda på hur kvinnor i blandade åldrar ställer sig till marknadsföring. Påverkas de av marknadsföring och leder detta i så fall till att de fysiskt besöker en butik och köper de varor som visas i den aktuella reklamen. Syftet med uppsatsen bygger på om konsumenter påverkas av marknadsföring när det gäller butiksval. Vi vill förklara hur marknadsföring påverkar konsumenten och om den ger den respons som företag tror att det gör. Valet av en kvalitativ metod användes för att få en personlig åsikt om ämnet. Men även för ta reda på vad både konsumenter och deras motsatta sida reklamchefen i detta fall anser om det valda ämnet. Teorin som är skriven i uppsatsen är den teori vi anser vara relevant för ämnet och som skall styrka det vetenskapliga förhållningssättet för uppsatsen. Men den ligger även ligger till grund för hur marknadsföring påverkar en konsument på bästa sätt. Uppsatsens empiri bygger på insamlad data från en personlig intervju men även tre stycken fokusgrupper med kvinnor i olika åldrar. Vårt arbete bygger på kvalitativa metoder då vi endast genomfört en intervju och tre fokusgrupper. Det vi tydligt kunde se kopplingar mellan var teorier om att det är viktigt att anpassa reklamen efter målgruppen. Detta var även tydligt vid fokusgrupperna, då man lättare påverkas av det man känner igen och finner intresse av. Det som även kan konstateras är att det räcker inte med en lyckad marknadsföring för att få en lyckad effekt, utan det krävs mer så som läge, service och pris. Slutsatserna som är centrala för uppsatsen är att man blir påverkad av reklam men i olika grad. Det som även kan konstateras är att man tar lättare till sig reklam som man är intresserad av och blir då lättare påverkad. Vi kan även konstatera att allt fler reklamer liknar varandra, så konsumenterna har svårt att skilja dem från varandra. Det gäller att sticka ut och ha humor i reklamen för att få bästa möjliga feedback. Det centrala för vår undersökning är att man påverkas olika av marknadsföring, detta visas då uppfattning om marknadsföringens påverkan skiljer sig markant i de tre olika fokusgrupperna. Detta gör det svårt för företag att anpassa reklamen till alla olika målgrupper. Vi kan även konstatera att det är viktigt att göra en underökning om marknadsföringen ger det resultat man förväntar sig att den gör. Det är viktigt att man visar sig på rätt plats, så att rätt målgrupp blir påverkad och ger feedback.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)