Etableringshinder och möjligheter i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Zaid Bunni; Per Edenhammar; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den svenska exporten till Mellanösternregionen utgör endast en liten del av den totala svenska exporten. Enligt de senaste siffrorna från SCB för år 2004, uppgick den endast till 3.3% av den totala exporten. Intresset för hela denna region har länge varit svalt, och många faktorer ligger till grund för detta. Ett exempel kan vara att den politiska situationen i regionen kännetecknas av instabilitet och turbulens. Vidare kan olika kulturella skillnader och en generell okunskap om regionen inverkat på ett sådant sätt att svenska företag har prioriterat andra marknader. Uppsatsen är inriktad på de etableringshinder och möjligheter som kan uppstå för svenska företag i vid verksamhet i Saudiarabien och Förenade arabemiraten. Syftet med uppsatsen är att öka förståelses för varför svenska företag skall söka sig till dessa två marknader, och att identifiera de olika problem som är förknippade med en etablering på dessa marknader. Anledningen till att dessa båda länder behandlas, är att marknaderna är väldigt viktiga för svensk export till mellanöstern. Saudiarabien är Mellanösterns största exportmarkand för svenska exportföretag, med en omsättning på cirka 5,08 Miljarder SEK för 2004. Förenade Arabemiraten är ett land som tagit många steg mot en helt öppen och avreglerad marknad, och därför blivit en handelscenrum för hela regionen. Många likheter finns också mellan Saudiarabien och förenade Arabemiraten, båda är stora oljeproducenter och kännetäckas av snabb växande ekonomi samt en snabb befolkningsökning. Dessa gemensamma faktorer gör både Saudiarabien och Förenade Arabemiraten till attraktiva marknader då båda präglas av en befolkningsökning vilken stimulerar efterfrågan samtidigt som ett betydande kapital finns i landet till följd av oljeförekomsten. Detta skapar en marknad som svenska företag har stora möjligheter att beträda under förutsättning att företagen har tillräcklig kunskap om marknaden för att kunna undvika de problem kan uppstå i samband med en etablering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)