Så snidar vi en förbättringscoach : en fallstudie av ett lokalt coachprogram

Detta är en Master-uppsats från HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Kvalitetsutveckling inom vården pågår i hela världen. Internationell forskning indikerar att förbättringscoacher kan vara en framgångsfaktor i förbättringsarbetet. Det är i dag oklart hur man kan utveckla interna coacher till att stödja kontinuerliga förbättringar. Studien utvärderar ett lokalt, tvärprofessionellt coachprogam inom vård och omsorg i ett geografiskt område i Sverige med en etablerad samverkanskultur. För att främja ökad kundcentrering ingick en pensionär i programmets planeringsgrupp. Deltagarna introducerades i grundläggande förbättringskunskap och i lösningsfokuserat arbetssätt som ett sätt att bättre kunna hantera komplexiteten i vård och omsorg. Programmet utformades med åtta gemensamma träffar under perioden mars till oktober 2011.   Syfte: Att identifiera faktorer i ett lokalt coachprogram som framstår som mest väsentliga för att medarbetare i vård och omsorg ska kunna gå in i rollen som förbättringscoacher. Metod: Studien är en observerande fallstudie med inslag av aktionsforskning och en induktiv kvalitativ ansats. Deltagare i studien var blivande coacher, pensionärer, planeringsgruppen och erfarna coacher. Sju semistrukturerade intervjuer med totalt 17 personer genomfördes, samt analys av lokala dokument och fyra enkäter. Data analyserades genom en manifest kvalitativ innehållsanalys och triangulering. Resultatet validerades av samtliga deltagare i studien. Resultat: Involvering av pensionärer ansågs vara en viktig faktor eftersom det förstärkte kundfokuseringen. Deltagarna i studien poängterade att kundfokus, ett lösningsfokuserat förhållningssätt, nätverk och systemförståelse var grundläggande för utvecklingen av coachrollen. Dessa faktorer bedömdes som viktigare än de specifika förbättringsverktygen. Diskussion: De mest väsentliga faktorerna kan delas in i det som uppmuntrade till idéer, vilja, görande och uthållighet. Pensionärsinvolveringen förstärkte kundfokuseringen, och det lösningsfokuserade arbetssättet framstod som ett bra komplement till de sedvanliga förbättringsverktygen. Det vore intressant att jämföra detta program med förbättringsprogram i andra kontexter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)