Utbildningsprogram mer än bara ämneskunskaper? : Pragmatisk diskursanalys av UR:s Livet i Bokstavslandet ur ett intersektionellt- och normkritiskt perspektiv
Sammanfattning: Syftet med denna studie var att analysera ett populärt utbildningsprogram ämnat för elever i årkurs Fk-3 utifrån ett intersektionellt- och normkritiskt perspektiv för att undersöka hur de sociala kategorierna kön/genus, klass, etnicitet och sexualitet (åter)skapas i form av karaktärerna i utbildningsprogrammet. Syftet har även varit att undersöka vilka möjliga meningserbjudanden programmet skapar för eleverna. Metoden som har tillämpats är en pragmatisk diskursanalys och utifrån denna har mönster i utbildningsprogrammet kunnat skönjas. Det analyserade materialet utgörs av de sex mest sedda avsnitten av programserien. Den genomförda studiens resultat visar en homogen grupp karaktärer där maktordning kopplas till kön. Det lämnas ett tolkningsutrymme till åskådarna av detta program gällande klass, sexualitet och etnicitet. De studerade avsnitten (re)producerar bilden av ett samhälle med individer som har liknande etnisk tillhörighet samt att heterosexualitet är det normala. Det studien framförallt uppmärksammar är att lärare ständigt behöver inneha ett normkritiskt och intersektionellt förhållningssätt när digitala lärresurser används för att kunna samtala med eleverna om det som syns men även om det som inte syns i det utvalda materialet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)