Är vi mogna för gröna bananer? : En kvantitativ studie om medvetenhet om faktorerna miljö, hälsa ocharbetsförhållanden är av vikt för att konsumenter skall välja ekologiska bananer.

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Ekologisk konsumtion blir allt mer framstående i dagens konsumtionssamhälle, då dess negativa påverkan på miljö, hälsa och arbetsförhållanden är klart mindre än den konventionella konsumtionens avtryck. Livsmedelskonsumtionen står för en fjärdedel av den klimatpåverkan svenska hushåll orsakar och även om medvetenheten kring detta ökat så saknar många människor idag fortfarande kunskap om hur stor negativ påverkan konsumtionen av livsmedel faktiskt har för vår planet. Bananer är en av de allra mest besprutade frukterna och Sverige är det land som konsumerar flest bananer per invånare av alla länder där bananer inte odlas. Bananer är även en av de varor där skillnaden mellan ekologisk och konventionell odling är som störst. Syftet med den här uppsatsen är att genom en kvantitativ undersökning ta reda på om livsmedelsbutiker bör fokusera på faktorerna miljö, hälsa och arbetsförhållanden i sin gröna marknadsföring för att öka försäljningen av ekologiska bananer. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av webbenkäter som skickats ut till en urvalsgrupp. Med hjälp av teorier inom grön marknadsföring, 4C-modellen och The Green Purchase Perception Matrix, har den insamlade empirin analyserats för att söka svar på om en ökad medvetenhet om faktorerna miljö, hälsa och arbetsförhållanden är viktiga för att få konsumenter att välja ekologiska bananer trots att de oftast är dyrare. Den slutsats vi drar är att medvetenhet om faktorerna miljö, hälsa och arbetsförhållanden är viktigt för att få konsumenter att välja ekologiska bananer. Vi har även funnit att kommunikationen mellan butiker och konsumenter är bristande vilket leder till att konsumenterna inte får den information som krävs för att öka deras medvetenhet kring ekologiska bananer. Av den anledningen anser vi att livsmedelsbutiker bör arbeta mer med grön marknadsföring, främst förbättra kommunikationen för att informationen ska nå ut till konsumenterna och därigenom kunna öka försäljningen av ekologiska bananer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)