Att vårda eller icke vårda Om icke-verbal kommunikation i omvårdnad

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Inom hälso- och sjukvård är kommunikation ett viktigt redskap. Icke-verbal kommunikation utgör en stor del av all kommunikation och kan förstärka eller motsäga verbal kommunikation. Sjuksköterskan använder kommunikation i patientmöten vid information och i olika slags samtal. Icke-verbala uttryck påverkar hur patienten blir bemött i samtal och omvårdnad. Syfte: Syftet med litteraturstudien är att belysa hur icke-verbal kommunikation påverkar mötet mellan patient och vårdpersonal. Metod: Arbetet är en litteraturöversikt som baseras på tio vetenskapliga artiklar. Resultat: Icke-verbal kommunikation har stor betydelse i mötet mellan patient och vårdpersonal. Icke-verbal kommunikation kan påverka mötet på både ett positivt och ett negativt sätt. Resultatet presenteras utifrån sex teman: ansiktsuttryck, ögonkontakt, gester och kroppsspråk, position, beröring och uppgiftsorienterat arbetssätt. Slutsats: Icke-verbal kommunikation påverkar mötet mellan patient och sjuksköterska. Icke-verbal kommunikation kan skapa närvaro och bekräfta en patient men också bli ett hinder för omvårdnaden. Kunskap och medvetenhet behövs för att bättre kunna tolka patienters icke-verbala signaler och på så sätt bidra till att patienter får god omvårdnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)