”Handboll är ju en så jävla komplex sport” : Kompetenskrav i elithandboll, en jämförelse mellan elitlagstränare och RHG-instruktörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: I Sverige ger Riksidrottsgymnasier (RIG) elever chansen att kombinera sina studier med idrott. Målen med RIG innefattar att eleverna som examineras ska ges goda förutsättningar att lyckas nå internationell elitnivå som senior. Statistik över hur RIG-studenter uppfyller dessa mål saknas dock. Syftet med uppsatsen är att analysera vad som ligger i kompetensbegreppet elithandbollspelare ur en elitlagstränares synvinkel samt att jämföra detta med hur instruktörerna vid Rikshandbollsgymnasiet (RHG) uppfattar samma begrepp. Det är också vår ambition att redogöra för elithandbollstränares uppfattning om skillnader mellan examinerade elever från RIG-handboll och spelare som gått Nationell idrottsutbildning (NIU) eller gymnasium utan handbollsinriktning. Genom en kvalitativ studie har vi med semistrukturerade intervjuer och en fokusgrupp samlat in empiri från ett målinriktat urval. I analysen ställs empirin mot tidigare forskning och de teorier vi redogör för. Studiens resultat visar att synen på kompetens som krävs för en elithandbollspelare till stor del är likvärdig mellan elitlagstränare och instruktörer vid RHG. Generellt har elitlagstränare inom den svenska handbollen bättre kunskap om NIU och är osäkra om skillnaden mellan NIU och RIG. Även kunskapen om spelare som går eller har gått RHG är låg hos elittränarna. Den största skillnad som elittränarna ser mellan RHG-studenter och andra spelare är att RHG spelare upplevs som proffsigare och mer teoretiskt kunniga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)