Går religion ihop med ämnet Idrott och hälsa? En kvalitativ studie om religionens påverkan i Göteborgs gymnasieskolors idrottsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

Sammanfattning: Vi lever i dag i ett samhälle där många religioner möts. Inte minst i skolan är det viktigt att tänka på hur lärarna utformar och tillämpar sin undervisning utifrån elevers religiositet. Tidigare forskning tyder på att islam kan vara den religion som tycks skapa mest utmaningar för idrottslärarens undervisning. Forskning visar även att föräldrar kan ha åsikter om idrottsundervisningen och därmed också påverka idrottsläraren undervisningsutformning. Syftet med studien är att undersöka om idrottslärare på gymnasiet i Göteborg upplever att elevers religiösa övertygelse kan påverka idrottsundervisningen. För att kunna besvara studiens syfte har följande två frågeställningar varit i fokus: - Upplever idrottslärarna i gymnasieskolan att elevers (och föräldrars) religiositet påverkar idrottsundervisningen? - Vilka utmaningar ställs idrottsläraren inför på grund av elevers religiositet? Arbetet är en kvantitativ studie och 47 idrottslärare har medverkat i undersökningen. Trots att många gymnasier ligger i Göteborgs centrum visar resultatet på att elevers religiositet påverkar idrottsundervisningen i låg grad men även att idrottslärarna tycks kunna bemästra sådana utmaningar. I studien framkommer det också att lärarna som arbetar i övriga stadsdelar anser att elevers övertygelse påverkar idrottsundervisningen. Resultaten visar även att en klar majoritet av både manliga och kvinnliga idrottslärare anser att föräldrarna inte haft synpunkter på deras undervisning. Simning är det moment som utgör flest utmaningar för idrottslärarna. Kommunikationen är den lösningsidén som tycks kunna bemästra problem som idrottslärarna ställs inför när elevers religiositet tycks skapa utmaningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)