Användbarhet i ett enhetligt informationssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Användbarhet i system är idag en stor faktor för om ett utvecklingsprojekt får ett lyckat utfall eller inte. Likväl går det att konstatera att implementering av ett enhetligt system inom en verksamhet kräver förändring av arbetsprocesser vilken kan få en naturlig påverkan på systemets användbarhet. Studien behandlar frågan om hur användbarhet kan påverkas i ett enhetligt informationssystem och analyserar ett verksamt och aktuellt exempel. Region Skåne och dess journalsystem står inför stora reformer där det under skrivande stund planeras att införa ett enhetligt journalsystem inom hela regionen för samtliga vårdinstanser och därför behandlas detta fall som objekt för studien. Vidare visar studien på teorier för enhetliga system, användbarhet samt hur beställare kan påverka denna i ett tidigt skede i en beställningsfas för att arbeta för bättre användbarhet. Av resultatet framgår det att användbarheten i de befintliga systemen är låg. Användares åsikter kan utnyttjas för det framtida lösningar där användare ges möjlighet att påverka. Studien visar även att enhetligt informationssystem som tillåter enkelt delande av data, minskar redundans och som är väl anpassat utifrån användarperspektivet kan bidra till bättre användbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)