Rörelseaktivitetens betydelse i förskolan : Utifrån pedagogers perspektiv

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Angelica Lekatt; Linn Solax Jarekrans; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en uppfattning om hur rörelseaktiviteter kan praktiseras i förskolans verksamhet samt hur pedagoger ser på dess betydelse. Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer som metod för att samla vår empiri. Arbetet är även grundat i tidigare forskning och relevant litteratur. Intervjuerna gjordes med tio pedagoger från olika avdelningar eller förskolor. För att få en större spridning har vi valt att genomföra studien både på förskolor med olika pedagogiska inriktningar och förskolor som inte har någon uttalad profil. Frågeställningarna som studien grundar sig på handlar om vilket syfte pedagoger har med rörelseaktiviteter, hur de arbetar med rörelse, vilka förkunskaper pedagoger besitter inom området samt hur de ser på dans i förhållande till rörelse. Av undersökningens resultat framgick det att samtliga förskolor arbetar med rörelse. Dock skiljer sig deras arbetssätt, synsätt, syften och i hur stor utsträckning de arbetar med planerad rörelseaktivitet. Rörelsens plats i förskolan påverkas av förskolans tillgång till lämpliga lokaler, pedagogernas intresse och utbildning samt deras syn på begreppets innebörd och tolkning av läroplanens strävansmål. I diskussionen reflekterar vi kring ovan nämnda resultat, huruvida Sveriges förskola är jämlik samt en problematisering kring förskolors olika läroplaner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)