Trygg, lyhörd och med sinne för humor : En studie om lärar- elevrelationer i gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Jörgen Dahl; Zlatko Lolic; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka pedagogernas tankar och erfarenheter kring relationsarbete mellan pedagoger och elever. Dels hur lärarna arbetar med skapande och bevarande av relationer dels vad de anser vara en god lärar-elevrelation samt vilken betydelse en god lärar-elevrelationer har för elevernas studiemotivation och skolprestation. I denna studie användes det en kvalitativ forskningsmetod. Sammanlagt genomfördes det sex intervjuer med gymnasielärare arbetandes på olika gymnasieskolor i en mellanstor stad i sydöstra Sverige. I resultatet lyftes lärarnas tankar kring relationsarbete. Lärarnas egenskaper som humor, lyhördhet och trygghet framkom i studien som viktiga både vid skapandet och bevarandet av relationer med elever. Att se och uppmärksamma elevens person visades vara någonting som lärarna arbetade medvetet med. Det som ansågs som väldigt intressant i resultatet var synen på lärarnas förtroendekapital kontra ämneskunskap och dess påverkan på relationen. Även bristen på tid för relationsskapande processer samt lärarnas sätt att använda sig av humor som redskap i relationsskapandet var två utropstecken som lärarna inte alls var överens om. Befintliga studiens resultat stämmer överensstämmer med den tidigare forskningens framhållande av den goda relationens inflytande på skolprestationen. Lärar- elevrelationens betydelse har enligt de intervjuade lärarna stor påverkan på elevens skolprestation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)