Internt varumärkesarbete inom tjänstesektorn : en fallstudie av Handelsbanken i Luthagen

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Idag upplever många företag att de befinner sig i en konkurrensutsatt miljö vilket har lett till att det blivit allt viktigare att skapa sig konkurrensfördelar på marknaden. En konkurrensfördel kan vara att ha ett starkt varumärke och detta kan fås genom att arbeta med att förstärka det interna varumärket. Detta läggs det extra fokus på inom tjänsteföretag då de arbetar med att skapa långsiktiga relationer med sina kunder men även med de anställda. Medarbetarna spelar en betydande roll då de genom sin interaktion kan påverka kunder och andra intressenters förhållningssätt till organisationen och dess varumärke. Om det interna varumärkesarbetet är bristande och de anställda inte förstår och accepterar visionerna som ska förmedlas blir det svårt att förmedla varumärket till de externa intressenterna. Syftet med denna studie är att undersöka hur medarbetarna i ett företag inom tjänstesektorn förhåller sig till, och arbetar med sitt interna varumärke. Studien har en induktiv ansats och baseras både på en litteraturstudie och en kvalitativ fallstudie av Handelsbanken i Luthagen, Uppsala. Empiri från intervjuer med två anställda på kontoret ligger till grund för val av teori och den diskussion som genomförs. I studien kommer ett teoretiskt ramverk som omfattar internt varumärkesarbete, organisationskultur, vision och intern kommunikation att presenteras. Internt varumärkesarbete handlar om att få medarbetarna att leverera det önskade varumärket till kunder samt sprida det inom organisationen. Organisationskultur är medarbetarnas gemensamma syn på organisationen och en annan central del inom det interna varumärkesarbetet är visionen. Detta då de anställda behöver förstå visionen för varumärket för att kunna representera och leverera det på ett representativt sätt gentemot de externa kunderna. Den interna kommunikationen är en förutsättning för ett starkt varumärke i längden. Slutsatsen av studien är att organisationskultur, vision och intern kommunikation påverkar det interna varumärkesarbetet men även att aspekterna påverkar varandra. Ytterligare en slutsats är att ett företag kan förhålla sig till sitt interna varumärkesarbete genom att ta hänsyn till att de olika aspekterna behöver samverka då de påverkar varandra. Det teoretiska ramverket har valts ut för att bidra till teorin kring internt varumärkesarbete. Tidigare forskning har främst fokuserat på samspelet mellan varumärket och kunden. Denna uppsats har valt att rikta in sig på viktiga aspekter för det interna varumärkesarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)