Problemlösningsförmågan i matematikuppgifter - En analys av läromedel för årskurs sex

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: I matematikundervisningen i skolan går färdighetsträning före förståelse och läroboken ges en central roll enligt Skolverkets rapport från 2003. Problemlösning är ett centralt begrepp och vi anser att elevernas förmågor inom matematik kan utvecklas via ett problemlösande arbetssätt. Vi vill därför undersöka om elever ges möjlighet till att utveckla sin problemlösningsförmåga om de arbetar med läroboken. Undersökningen genomfördes på 3 av de största förlagens mest populära lärobok samt Lektion.se som är en internetsida som tillhandahåller lektionsmaterial. Uppgifterna i läromedlen analyserades var för sig utifrån kunskapskravens kriterier för betyg E i årskurs 6 inom problemlösning. Vårt resultat visar att det inte finns tillräckligt med underlag för läraren att göra en bedömning av elevens kunskap om läraren använder de läromedel vi valt att studera. Resultatet visar även att läromedlen konstruerar uppgifter som endast fokuserar på en matematisk förmåga i taget medan problemlösning kräver att eleverna använder flera förmågor samtidigt. Lärare måste vara medvetna om läromedlens innehåll och kunna kompensera för det som saknas om eleven ska kunna utveckla alla förmågor som inbegrips i problemlösning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)